19 Ocak 2017 Perşembe

Çiçeklerin Ahengi ile Sonbahar Buluşması

         


         26 Kasım 2016’da Jikad tarafından gerçekleştirilen İkebana etkinliğine katılmıştım. Daha sonra bloguma dönüp baktığımda okumak istediğim bir yazı olduğu için yazayım dedim.
         Duyurusunu Facebookta görüp hemen mail atmıştım Jikad’a. Bu arada bilmeyenler için Jikad, Japonya İzmir Kültürler Arası Dostluk Derneği’nin baş harfleri. Zaman zaman etkinlikleri olsa da ben bir türlü denk getirip gidemiyordum ama bu kez gitmeyi başardım.
         İkebana, kısaca çiçek süsleme sanatı demek. Aslında terrarium gibi bir şey olacağını tahmin ediyordum ama googleda aratınca fanus değil de saksıda sergilendiklerini gördüm. Yine de hakkında çok fazla bilgim olmadan gittim diyebilirim.
         Programda açılış konuşması, yeni üyelerin tanıtımı olduktan sonra çok hoş bir Japon müziği dinletisi oldu. Sanatçılar Hürkan Ayvazoğlu ile Alexander Mekaev idi. Dinlediğimiz müzik o kadar güzeldi ki eve geldiğimde de çok beğendiğim ezgileri yeniden dinledim. Dinletiden sonra Japonya Başkonsolosu da konuşma yaptı. Benim açımdan canlı canlı Japonca bir şeyler duymak iyi oldu doğrusu.


         İkebana tanıtımını ise bir sunum ile başkonsolosun eşi Shizue Ehara yaptı. Çok sevimli bir kadındı. Bize kullanılan malzemeleri ve teknikleri anlatırken çok güzel uygulamalar da yaptı. İkebana için kullanacağınız saksı, tepsi ya da kap her ne ise içine çivili bir taş yerleştiriliyor. (Japonca adını unuttum şimdi.) Kullanacağınız çiçekler, dallar ya da yapraklar ise bu çivili nesneye saplanıyor. Çiçekleri kaba dizmenin belli kuralları var. Hepsi bir felsefeye göre diziliyor. Tüm yapraklar aynı yöne bakacak gibi mesela. Nasıl ki altın oran varsa burada da gümüş oran kullanılıyor. Sadece bir vazo çiçek deyip geçmemek gerekiyor yani. yaparken durup düşünmek, karşısına geçip şöyle bir bakmak gerekiyor.




         Bu arada tüm Japonca konuşmalar, Türkçe bilen Japonlar tarafından çevriliyordu.


         Bu etkinlikte bir de uygulama kısmı vardı ki ben de o uygulayıcı 5 kişiden biriydim. Açıkçası Bayan Ehara’nın bize gösterdiği o muhteşem örneklerden sonra ben büyük bir beklentiye girmiştim ama sadece iki yaprak ve bir gül ile bir uygulama yaptık. Biraz hayal kırıklığına uğradım o yüzden. Yine de estetik açıdan güzeldi diyebilirim.

         

2 yorum:

Eren dedi ki...

Ne kadar keyifli bir etkinlik olmuş, ben de en azından bir kere olsun İkebana uygulaması yapmak isterim doğrusu:) bir kere ben de böyle bir etkinliğe katılmıştım, İkebana'nın ne olduğu anlatılmış sonrasında da uygulama yapılmıştı, ben uygulamaya kalamamıştım ama anlatılanlar çok ilginçti, aklımda kalan her dikey ve yatay yaprağın, dalın bir anlamı olduğuydu, yani sadece görsel değil felsefesi de olan bir sanat.. paylaşımınız için teşekkürler, sevgiler:)

Elif Ayvaz dedi ki...

Evet @Eren O. her şeyin bir anlamı, felsefesi var İkebana'da. Ama zaten Japonya'da her şey öyle. Her şey bir matematik ve felsefeyle anlamlandırılmış. Bayan Ehara, eşinin konsolos olması sebebiyle gittiği her yerde ya da bazı farklı şehirlerde etkinlik düzenliyormuş. Belki size de denk gelir bir gün.